فقط شش ماه حبس برای یک متهم بزرگ فتنه
 
Hits.ir
elinews
 

 

«فائزه هاشمی‌رفسنجانی»؛ اسمی است که حواشی مسمّای آن سبب شده افکار عمومی نسبت به شنیدن آن حساس باشند؛ اظهارنظر‌هایش همواره او را به چهره‌ای جنجالی و خبرساز تبدیل کرده است.

فائزه تنها دختری است که از خانواده هاشمی به طور جدی وارد عرصه سیاست شد.

وی مدرک دکترایش در رشته حقوق بشر را از دانشگاهی گرفته که عبدالله جاسبی یکی از نزدیکان پدرش رئیس آن است.

وی هم چنین دارای دو مدرک فوق لیسانس در رشته حقوق بشر و حقوق بین الملل و دو مدرک لیسانس در رشته مدیریت از دانشگاه الزهرا و رشته علوم سیاسی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز است.

فائزه که در میان افکار عمومی، چهره‌ای اصلاح‌طلب شناخته می‌شود، در دوره پنجم مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده دوم تهران در مجلس پنجم انتخاب شد اما شرکت فائزه در انتخابات مجلس ششم با شکست همراه شد و از آنجا بود که فائزه در ظاهر از سیاست کناره گرفت.

*ماجرای بازداشت فائزه

دختر هاشمی که در ظاهر سال‌ها از سیاست دور بود در جریان حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم حضور بسیار پررنگی داشت.

البته فائزه قبل از انتخابات حمایت خود را از میر حسین موسوی اعلام کرده بود؛ وی در اغتشاشات پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ حضور فعالی داشت و حتی در تظاهرات روز ۳۰ خرداد برای مدت کوتاهی دستگیر شد.

همچنین وی در روز ۱ اسفند ۱۳۸۹ در خیابان ولی‌عصر بالاتر از تقاطع فاطمی بار دیگر بازداشت و مجدداً آزاد شد.

فائزه هاشمی پس از بازداشت اول گفته بود که فقط برای خوردن ساندویچ! در محل دستگیری حضور پیدا کرده است!
البته سخنان فائزه پس از دستگیری برای بار دوم در لطافت و عجابت چیزی کم از سخنان پس از دستگیری اولش نداشت. دختر هاشمی رفسنجانی این بار گفته بود که ۱ اسفند برای خرید لباس عید به خیابان ولی‌عصر، آن‌هم وسط اغتشاشگران، آمده است.

*مصاحبه جنجالی فائزه با سایت روزآنلاین

اما فائزه هاشمی در فروردین ۱۳۹۰در گفت‌وگویی با سایت روز آنلاین با اشاره به انتشار فیلم فحاشی یک نفر به او در نزدیکی حرم حضرت عبدالعظیم و محکومیت آن توسط مقامات کشور گفت: شعبان بی‌مخ یک نفر بود با یک دسته اراذل، اما اینها الان شبکه‌ای هستند و با تعداد زیاد در همه شهر‌ها و گسترده عمل می‌کنند.این کار‌ها همه سازماندهی شده هستند و خودسرانه نیستند.

فائزه در مصاحبه خود گفت که مملکت به دست اراذل و اوباش افتاده است!

پس از این مصاحبه بود که محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور در اردیبهشت ماه ۱۳۹۰، از تشکیل پرونده قضایی برای فائزه هاشمی به اتهام فعالیت تبلیغی خبر داد.

البته فعالین سیاسی و دانشجویان کشور پیش از این بارها و بارها از دستگاه قضایی خواسته بودند که با احضار فائزه هاشمی به اتهامات وی رسیدگی کنند ولی به هر حال مصاحبه وی با سایت روز آنلاین سبب شد که کاسه صبر دستگاه قضایی سرریز شود.

*فائزه احضار شد

"فائزه هاشمی بالاخره به دادگاه احضار شد" این تیتری بود که اکثر رسانه ها احضار فائزه را با آن مخابره کردند.

پس از تشکیل پرونده قضایی برای فائزه هاشمی در پی مصاحبه با سایت روزآنلاین، جلسه دادگاه او روز ۲۳ مرداد ۱۳۹۰ اعلام شد که پس از درخواست استمهال از سوی وکیل فائزه هاشمی به روز ۲۱ شهریور ۱۳۹۰ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی به تاخیر افتاد.

پس از درخواست مجدد وکیل هاشمی برای تدارک دفاع و موافقت دادگاه با این درخواست، جلسه‌ دادگاه به ۳ دی ۱۳۹۰ موکول و وقت رسیدگی تجدید شد.

تاخیر در برگزاری دادگاه فائزه انتقاد سیاسیون و نیز تشکل های دانشجویی را در پی داشت به طوری که برخی از تشکل ها با صدور بیانیه اعتراض خود را به این موضوع اعلام کردند.

*فائزه "غیرعلنی" محاکمه شد/درخواست مهلت برای آخرین دفاع

بالاخره زمان محاکمه فائزه فرا رسید؛ غلامعلی ریاحی وکیل فائزه هاشمی بعد از برگزاری دادگاه فائزه در خصوص جلسه رسیدگی به اتهامات موکل خود گفت که جلسه دادگاه در موعد تعیین شده تشکیل شد و در ابتدای جلسه، نماینده دادستان کیفرخواست را قرائت کرد.

وی افزود: پس از تفهیم اتهام "فعالیت تبلیغی علیه نظام" به خانم هاشمی پاسخ‌های لازم از طرف وی و بنده به دادگاه ارائه شد.

وکیل فائزه هاشمی با بیان اینکه دادگاه موکل وی غیرعلنی بوده و اجازه ندارد درباره جزئیات آن سخن بگوید، گفت: در مجموع بعد از لایحه تکمیلی که ظرف سه روز آینده به دادگاه خواهیم داد، دادگاه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

ریاحی در پایان متذکر شد که وی و موکلش به عنوان آخرین دفاع، از دادگاه فرصت خواستند که ظرف سه روز لایحه دفاعی خود را تقدیم کنند.

*محکومیت فائزه‌هاشمی به 6ماه حبس و 5سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی

حکم دادگاه فائزه هاشمی که صبح روز شنبه سوم دی ماه جاری به صورت غیر علنی در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی محاکمه شده بود،روز سه‌شنبه و بعد از گذشت 3 روز از برگزاری دادگاه از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران صادر و به وکیل فائزه ابلاغ شد.

وکیل فائزه گفت که بر اساس حکم بدوی صادره، فائزه هاشمی به جرم فعالیت تبلیغی علیه نظام به 6 ماه حبس و 5 سال محرومیت از عضویت و فعالیت در احزاب، گروه‌ها، انجمن‌ها و فضای مجازی و همچنین فعالیت‌های فرهنگی و مطبوعاتی محکوم شده است.

ریاحی البته صادره را "حکم بدوی" دانست و گفت که در مهلت قانونی 20 روزه برای درخواست تجدیدنظر، به رای شعبه 15 دادگاه انقلاب اعتراض خواهد کرد.

*درخواست برای بررسی مجدد پرونده فائزه

این بار هم تشکل‌های دانشجویی اولین‌هایی بودند که وارد گود می‌شدند؛ انجمن اسلامی دانشجویان ۶ دانشگاه تهران با صدور بیانیه‌ای نسبت به حکم صادره برای فائزه هاشمی رفسنجانی اعتراض کردند.

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه شریف، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد،انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران و انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم کرج در بیانیه مشترک این‌چنین نوشته بودند که "متأسفانه شاهد آن بودیم که بعد از گذشت مدت زمان بسیار، فائزه هاشمی تنها به دلیل مصاحبه با یک سایت ضد انقلاب که یکی از جرم‌های او بوده به دادگاه احضار و تنها به 6 ماه حبس و ممنوعیت ۵ سال فعالیت سیاسی محکوم شد که برای ما کاملاً روشن است که این حکم نیز بعد از اعتراض وی به دادگاه تجدید نظر کاهش خواهد یافت و در نهایت باز هم تنها چیزی که قربانی می‌شود عدالت است."

*6 ماه حبس برای فتنه‌گری‌های «فائزه هاشمی» ناچیز است

از سوی دیگر مهدی صفارهرندی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران نیز در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: محکومیت فائزه هاشمی به 6ماه حبس و 5 سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی و مطبوعاتی در برابر صدور احکام سنگین برای برخی پادوهای جریان فتنه، ناچیز است.

وی تصریح کرد: آنچه از این حکم به ذهن می‌رسد، سبک بودن حکم کسی است که در مدت 8 ماه جنگ نرم دشمنان، از هیچ کاری برای ضربه به نظام دریغ نکرد.

این فعال دانشجویی با اشاره به حضور فائزه هاشمی در میتینگ‌ها و تجمعات غیرقانونی و همچنین نقش وی در اغتشاشات روز عاشورا گفت: با وجود اسناد معتبر برای دادگاه مشخص نیست چرا حکم وی تنها 6 ماه حبس و 5 سال محرومیت‌ از فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی است.

صفارهرندی با بیان اینکه فریب‌ خوردگان فتنه که جرائم‌شان از فائزه هاشمی کمتر بوده، به دلیل فعالیت و تبلیغ علیه نظام به سال‌ها حبس محکوم شده‌اند، افزود: فائزه هاشمی با استفاده از جایگاه خانوادگی خود پیشتاز توهین به ارکان نظام بوده است.

وی که معتقد است نقش فائزه هاشمی در اغتشاشات به ‌صورت کامل و جدی در نظر گرفته نشده است، تعویق چندباره در تشکیل دادگاه و صدور حکم سبک و در عین حال اعتراض وی به حکم صادره را دلیلی بر اثبات این سخن دانست.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و علوم پزشکی با اشاره به اظهارات فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره جایگاه حضرت امام (ره)، تاکید کرد: باید با فائزه هاشمی بر اساس رفتارش در دوران فتنه برخورد لازم صورت گیرد.

صفارهرندی در پایان از نحوه برخورد متفاوت دستگاه قضایی با نیروهای مدافع انقلاب و عناصر فتنه‌گر، ابراز گلایه کرد.

*قوه‌قضاییه باید برای فائزه هاشمی رأی قوی‌تری صادر می‌کرد

دامنه انتقادات به حکم دادگاه فائزه به مجلس هم رسید، به طوری که خلیل حیات‌مقدم عضو کمیسیون قضایی مجلس درباره حکم دستگاه قضایی برای فائزه هاشمی اظهار داشت: تحرکات و اقدامات فائزه هاشمی پس از انتخابات 88 تشنج‌آمیز و بر خلاف مصالح نظام بود.

وی افزود: فائزه هاشمی از جمله عناصری بود که اقدامات غیر اخلاقی و سخنان نسنجیده‌اش عامل تحریک عناصر آشوب‌گر و حرف‌های او مصداق بارز اهانت به مبانی نظام بود.

نماینده مردم ماهشهر در مجلس گفت: دستگاه قضایی دارای استقلال است و بر اساس قانون حکم می‌کند ولی با توجه به اقدامات فائزه هاشمی بهتر بود مجازات سنگین‌تری برای وی در نظر گرفته شود.

حیات‌مقدم در پایان با اشاره به محکومیت فائزه هاشمی به 6 ماه حبس و 5 سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی و مطبوعاتی گفت که صدور چنین رایی برای عنصری فتنه‌گر، قوی‌ نیست.

*انتظار برای زندانی شدن فائزه...

بعد از صدور حکم فائزه سوالات و شبهه‌هایی در اذهان عمومی به وجود آمد، چرا که مقایسه برخی احکام صادر شده در یکی دو سال اخیر برای کسانی که در فتنه حضور داشتند، از سویی و برای "متشاکیان فتنه‌گران" از سوی دیگر، معادله‌ای ناهمگون و نامتعادل را حکایت می‌کرد.

یکی از این موارد کاوه اشتهاردی فرزند شهید اشتهاردی بود که با شکایت مهدی هاشمی رفسنجانی (فتنه‌گر فراری) و فقط به اتهام انتشار « بیانیه مشترک 220 تشکل دانشجویی مبنی بر درخواست محاکمه مهدی هاشمی رفسنجانی » به 6 ماه حبس تعزیری و 10 ضربه شلاق محکوم شد!

شاید مقایسه فوق از اساس مقایسه درستی نباشد ولی به هر حال باید پاسخ قانع کننده‌ای به افکار عمومی در این رابطه داده شود تا احساس نکنند که خدای نکرده انتساب فائزه به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام باعث تسامح دستگاه قضایی در محاکمه وی شده است.

در هر صورت رفتن یا نرفتن فائزه هاشمی به زندان و پنج سال محرومیت از برخی حقوق اجتماعی به تصمیم دادگاه تجدیدنظر وی بستگی دارد.

باید منتظر ماند و دید که بالاخره فائزه به زندان می‌رود یا اینکه باز هم اتفاق دیگری می‌افتد و ورق به نفع وی رقم می‌خورد و به قول معروف باید منتظر ماند و دید که آقازادگی بر قانون غلبه پیدا می‌کند یا قانون بر آقازادگی.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان news و آدرس ellinews.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 84
بازدید ماه : 290
بازدید کل : 13508
تعداد مطالب : 58
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1